tiistai 20. marraskuuta 2012

Suomi vaan on ykkönen!

Marraskuu on(kin) jotain aivan huippua! Vaihtovuoden tämän kuukauden ulkomaan matka sijoittui maailman mahtavimpaan kolkkaan: Suomeen! 

Täällä Sveitsissä olin jo päässy fiilikseen, että täällä on ihan jees eikä tässä nyt vielä tarvis tulla kotimaahan. Kielen oppisen kannalta matka oli ihan järjetöntä. Just kun rupee ehkä oppimaan schwitzerdütschia, niin meen kuuntelee suomen kielen valittuja paloja. Mutta hiihdon takia näköjään mitä vaan! Lähdin hiihtoseurani, Vihdin kuningaskunnan, kanssa Olokselle leireilee.

Menomatkalla (tai riippuu miltä kantilta asiaa katsoo, että onko tulo vai meno) matkatavarat jäivät jälkeen, kun oli aika tosi tiukka vaihto Köpiksessä. Olikin sit kiva huomata seuraavana aamuna, että niin joo, ei oo sukkia eikä oikein mitään muutakaan sellaista mitä vois pukee päälle... Mut hei tässähän on hyvä syy ostaa uutta! :) (Jaaha, kaupassa miettisin, että miten sanon asiani saksaksi) Laukkukin löyty sitten ja sepä ehti ennen mua Olokselle.

Oon kuullu huhuja, että Suomessa olis satanut aika tosi paljon. Etelä-Suomi olikin aika harmaata ja voin ymmärtää miks jengi karkaa Turkkiin. Mut mun Etelä-Suomi -päivät olikin valoisia! Alkureissusta nukkusin ihan todella hyvin kotona patjalla lattialla, näin hyviä ystäviä, söin ekan cupcaken(!), kuulin hyviä uutisia, KRS:n ylistysilta ja sain niin nauraa! Parasta! Loppureissusta pääsin hiihtää rullilla, suomenkielinen luterilainen messu oli jotain aivan ihanaa ja näin lisää valopilkkuystäviäni! Arvasin, ettei olis ihan helppoo palata takas Sveitsiin... Mut Suomen tv-ohjelma -tarjontaa ei oo ikävä (Salkkarit, Kotikatu, Vain elämää.. siis mitä?!) :D

Oi Lappi, oi Olos! Oikeesti lunta ja pakkasta. Niin paljon latuja ja leirielämää. Ekan lenkin pari ekaa kilsaa suksilla tuntu niin oudolta, kun en ollut hiihtänyt pariin kuukauteen. Muistin kuitenkin, että miten hiihdetään. Siis sillä huonolla tekniikallani. Aloitin kans kisakauden viikonloppuna pertsan vitosella haastaen maailman cupin huippuja. Siinä onkin viel tekemistä. Uusi yritys 3 viikon päästä Goms:ssa! Ladulla niin hymyilytti. Ja Lapissa paistoi aurinko. Ja hei, saunaa kaks kertaa päivässä, Valion maitoa, oikeeta leipää (=ruisleipää!), suomea, ihan loistavaa juttua (mä tykkään nauraa!) ja päiväunia ;)

Täällä on joka lehdessä ollut enemmän tai vähemmän juttua uusimmasta James Bondista. Kaikkea kivaa tuntuu tapahtuvan varsinkin silloin, kun sitä ei odota: Skyfall tuli Oloksen leffateatterista! Olin ja oon edelleen niin myyty, että kävin sen vielä uudestaan katsomassa Helsingissä. Oon ihan in love with James Bond. Toistaiseksi ollaan tapailtu leffassa ja mun unissa. (Ai ketä Harry Potter?) Niin joo, voishan sitä yrittää ihastuu kirjallisuuden hahmojen sijasta oikeisiin miehiinkin... :)


2 kommenttia: